• |
ide | kryesore

Simbolet misterioze të gjetura të gdhendura në shkretëtirat e Katarit

-Instant, Planet



Në një cep të shkretë dhe të rrëmbyer nga era e bregut verilindor të Katarit, midis dunave të rërës të shkretëtirës djerrë, shtrihet Al Jassasiya, vendi më i madh dhe më i rëndësishëm i artit shkëmbor të vendit të Gjirit.
Këtu njerëzit shekuj më parë përdornin një sërë daljesh gëlqerore të ulëta si kanavacë në të cilën gdhendnin simbole, motive dhe objekte që vëzhgonin në mjedisin e tyre.

Në përgjithësi, arkeologët kanë gjetur gjithsej rreth 900 gdhendje shkëmbore, ose “petroglife”, në Al Jassasiya. Ato janë kryesisht shenja enigmatike të kupave të renditura në modele të ndryshme, duke përfshirë rreshta dhe rozeta, por edhe paraqitje tërheqëse të anijeve me vela, që zakonisht shihen nga lart, por edhe të përshkruara në profil linear, midis simboleve dhe shenjave të tjera.

“Megjithëse arti shkëmbor është i zakonshëm në Gadishullin Arabik, disa nga gdhendjet në Al Jassasiya janë unike dhe nuk mund të gjenden askund tjetër,” sipas Ferhan Sakal, kreut të gërmimeve dhe menaxhimit të vendit në Muzetë e Katarit.

“Këto gdhendje përfaqësojnë një shkallë të lartë kreativiteti dhe aftësish vëzhgimi [nga ana e] artistëve që i kanë bërë ato,” tha ai. “Gjithashtu [të] të menduarit abstrakt.”

Ka rreth 12 vende të dukshme petroglifësh në Katar, të vendosura kryesisht përgjatë brigjeve të vendit megjithëse disa gdhendje mund të shihen edhe në zemër të Al Bidda Par të Dohas, me pamje nga Corniche, një shëtitore e njohur buzë detit.

Mbi gjashtë javë në fund të 1973 dhe në fillim të 1974, një ekip danez i udhëhequr nga arkeologu Holger Kapel dhe djali i tij Hans Kapel ndërmori një studim i cili katalogoi me kujdes të gjithë sitin në fotografi dhe vizatime.

Nga të gjitha figurat dhe kompozimet e vetme të dokumentuara, më shumë se një e treta përbëhet nga shenja kupash në konfigurime, forma dhe madhësi të ndryshme.

Modeli më i spikatur përfshin dy rreshta paralelë me shtatë vrima, duke i bërë disa të besojnë se këto janë përdorur për të luajtur mancala, një lojë tavoline e njohur në shumë pjesë të botës që nga lashtësia, në të cilën dy garues hedhin numra tek dhe çift gurësh të vegjël.

Të tjerë e kanë kundërshtuar këtë teori, duke vënë në dukje faktin se disa nga vrimat në Al Jassasiya janë shumë të vogla për të mbajtur ndonjë nga gurët, ndërsa të tjerat mund të gjenden në shpatet një zgjedhje jopraktike. Sugjerime të mëtejshme përfshijnë formacionet e kupave që përdoren në një farë mënyre për hamendje; ose për klasifikimin dhe ruajtjen e perlave; ose si sisteme për të llogaritur kohën dhe baticat.

Teoria e lojës

Pra, për çfarë ishin ato në të vërtetë dhe çfarë kuptimi kanë?
“Është shumë e vështirë të përgjigjem,” pranoi Sakal, i cili gjithashtu nuk mban anën e teorisë së lojës në tabelë. “Ne nuk kemi të dhëna të drejtpërdrejta për motivet e përdorura në Al Jassasiya,” tha ai.

“Për mendimin tim, ato mund të kenë një kuptim dhe funksion ritual, i cili është shumë i vjetër, saqë nuk mund të shpjegohet etnografikisht.

Por sa vjeç? “Ne me të vërtetë nuk e dimë,” pranoi Sakal, duke shpjeguar se petroglifet dhe arti shkëmbor, në përgjithësi janë shumë sfiduese deri më sot.

©LAPSI.AL



Lini një Përgjigje

Adresa juaj email s’do të bëhet publike. Fushat e domosdoshme janë shënuar me një *